Bål, core, kärna. Kärt barn har många namn!

”Jaja, mage!” tänker du. ”För att träna bålen gör jag situps och crunch” …och då får jag tyvärr slå hål på din lilla ballong.

JAg ska försöka förklara så enkelt som möjligt vad  CORE är för något och hur du bäst får en stark core.

Core musklerna utgör: Ryggraden, höften, revbenen och bäckenet.

 

Bålens funktion är bland annat att stabilisera och stötta ryggraden. Vad  som även är viktigt att lägga på minnet; som vanlig dödlig; är att coren fungerar som ett inre bälte. Vill säga har du en svag core kommer du att falla ihop och få en dålig hållning. Vilket på sikt kan leda till problem. Ont i rygg, nacke, knä…

Nu när du vet vad coren har för funktion förstår du säkert att det är svårt att komma åt och stärka den genom att bara träna stabila magövningar såsom situps eller crunches. Utan det krävs mer instabila och aktiverande övningar. Ex plankan, olika rotationer med och utan vikt och använda bollar.

Och hur löjligt du än tycker att det ser ut med att göra en massa konstiga övningar på bollar i alla dess storlekar är det ett fantastiskt verktyg för att stärka sin core och det ger dig en stor, stor övningsbank!

Tänk på:

  • Att du kan träna din core varje dag, beroende på övningar.
  • Korta pass i början så att du kan bibehålla en bra teknik!

 

På videon nedan kommer tips på en tung men effektiv  coreövning. Kom bara ihåg att utgå från dig själv och det är bättre att du gör EN bra repetition än tio dåliga!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.